Boganmeldelser fra elektroniske og trykte medier

De seneste øverst

Boganmeldelse af

“Bogstavsamleren” den 2. august 2019

Mange mennesker fører et liv, der udvikler sig tilsyneladende gradvist i et forholdsvist roligt tempo med små og store udsving. Og så dog: når man kigge tilbage, finder man måske alligevel det ene, afgørende valg, der drejede ens livsbane i en helt anden, utiltænkt retning.

For 23-årige Lene Pedersen fra Helsingør kom det afgørende, livsændrende øjeblik, da hun ankom med københavnertoget til Berlin Lichtenberg-banegården 31. Maj 1992 klokken 07.30, fast besluttet på at skabe sig en tilværelse i Berlin.

Se hele anmeldelsen her

Boganmeldelse

af Anne Lilleager den 12. juli 2019

Kære Lene

Efter at have læst din bog føler jeg det som om, jeg kender dig så meget, som man kan kende en væsentlig del af et andet menneske. Ingen kender nogen andre fuldt ud. Jeg er dybt imponeret over den store tillid, du viser dine læsere ved at være så åben. Det kræver mod og styrke, og alligevel mærker man følsomheden bag ordene. Mange afsnit er både poetiske og viser stor dybte. Angående afsnittene om dit sexarbejde er det oplysende! Dine beskrivelser giver et indblik, som kun få kender til og viser en side af det at være prostitueret, som vender de gængse opfattelser på hovedet. Jeg kan rigtig godt lide din positive og kærlige holdning til den verden og de mennesker, vi lever med. Du har en god og modig-aktiv holdning! De fleste, som har meninger som dig, nøjes med at mene. Din bog er fyldt med gode og relevante oplysning om bl.a. Ukraine men om meget andet også. Det er en urolig broget verden, du har ført dig (og dine læsere) igennem, og jeg går ud fra, at det at skrive den ned måske har givet lidt orden og system. Du er en intelligent pige, der har formået at skrive en roman på over 500 sider. Endda godt skrevet. Det er stort og flot!

Boganmeldelse på Saxo

af Rolf L. den 31. oktober 2018

Dette er ikke nogen almindelig erindringsbog. De fleste, der skriver om deres liv, ser på det i bagklogskabens klare lys og redigerer de mindre pæne sider ud. Her er vi med på skulderen af Lene i hendes udforskning af livet og underlivet i særdeleshed og får det hele med. Det føles som om bogen er skrevet, mens tingene er oplevet, og det gør det til en sjælden rejse i en persons udvikling. Ind i mellem får man tilbageblik til barndommen og ungdommen. De kommer på passende tidspunkter og sætter perspektiv på rejsen og tanker i gang om, hvordan Lenes liv ellers kunne have formet sig, og også på hvordan mit eget liv har formet sig og hvorfor? Frem for alt ærligt. Det er længe siden jeg har læst en bog, som i den grad har optaget mine tanker. Bogen emmer af mod, kærlighed og nysgerrighed og gav mig et indblik i nogle verdener, som jeg overhovedet ikke kendte i forvejen. Jeg er helt vild med hendes portrætter af alle mulige mænd, der har været ud og ind i Lenes (under)liv og jeg fik pillet ved nogle af mine fordomme om mænd der opsøger prostituerede. Bogen er som en nyopgravet gulerod fyldt med jord og fejl, men sød og sprød indeni. Livet går ikke altid efter en snor og kan være ganske råt og upoleret. En grundig redaktør kunne have forvandlet bogen til rene og sorterede gulerødder. Det ville have været synd. Jeg blev efterladt mere rummelig og mere kærlig. Tak for det. Kan varmt anbefales.

Bæreposefortællinger i Berlin

Lene Tymoshenkos selvbiografiske På kanten i Berlin skriver sig ind i en alternativ tradition for historiefortælling, der kredser om fællesskab, støttefunktioner og nærvær.

Året er 1991, hvor Lene Tymoshenko begynder sin fortælling På kanten i Berlin om en by og et liv i opbrud. Bogen fungerer som selvbiografi med udgangspunkt i tiden efter murens fald og Tysklands genforening, hvor Tymoshenkos egne oplevelser flettes sammen med historien om en by, hvis situation for dens mange skæve eksistenser hastigt omdannes i takt med en stigende homogenisering og gentrificering.

Tymoshenko er historiefortæller, og heri ligger bogens klare force. De godt 500 sider er letlæste, og tonen umiddelbar og inkluderende.

Se hele artiklen her

Illustration: Christine Reinwald

Boganmeldelse på Facebook af Thomas Lykkehus den 11. maj 2018

Jeg søgte på E-reolen efter bøger om Berlin, og så dukkede din op.
Læste hurtig omkring handlingen og fik egentlig tanken, at det hippi og BZ’er pjat ikke var noget for mig.
Men, alligevel var der et eller andet, der fik mig til at læse den.

Og ja, jeg har altid været i den helt anden grøft, hvad angår BZ’ere, men din bog har fået skubbet lidt til mig, ved at læse og få indblik i hverdagen som BZ’ere, og ikke bare den tanke jeg har haft, om at BZ’ere “bare er nogle forkælede venstreorienterede unger, der keder sig”.
Der har jeg vist taget “lidt” fejl.

Se hele teksten her

Lene er en stærk fortæller med et godt og varmt blik for mennesker og der er masser af fremragende personportrætter fra miljøet: Veninden Maria, Kirill Tymoshenko og hans familie, spradebassen Charly, Café ejeren Miré, luderen Doktor Maite, gokkerne og den lange række af Lene Tymoshenkos sexpartnere: unge tyrkere, muskelsvulmende håndværkere, afghanske flygtninge, boksere, bankfolk og liderlige landmænd.

Ud over mændene og menneskerne tager Lene os også med ind i miljøer, der er som fremmede lande for os bag ligusteren: De støjende kollektiver, BZ lejligheder uden varme, Kirills opvækst i Ukraine, Cafe Eisenwaren, Tvinds friskoler, grillbarer, en tur i fængsel, kontaktannonce-datings, dystre bordeller og swingerklubben Zwanglos i Berlin.

Se hele anmeldelsen her

Boganmeldelse på Saxo af Annette R. den 23. september 2017

“På kanten i Berlin” handler om Lenes liv på godt og ondt. Tro mig, jeg har aldrig læst en mere åbenhjertig og ærlig bog. Lene tager os med igennem sit liv fra hun som ung BZ´er bosætter sig i de tomme huse i det tidligere Østberlin til hun som voksen kvinde vælger at blive sexarbejder. Lene skildrer sit liv med en varme, jeg sjælden har mødt. Man kan næsten mærke hendes følelser. Jeg måtte undervejs stoppe op og gøre op med egne fordomme, og nu selv 14 dage efter, jeg blev færdig med bogen, falder jeg i fordybelse over bogens ærlige indhold. JEG ANBEFALER VARMT, AT MAN SKAL LÆSE “PÅ KANTEN I BERLIN”

Umiddelbart efter at have læst Lene Tymoshenkos bog PÅ KANTEN I BERLIN er der to forfattere, jeg lige kommer til at tænke på. Den ene er Carsten Jensen på grund af en af hans historier, den anden er Bent Haller på grund den kaleidoskopiske fortællestil.

I “Vi de druknede” af Carsten Jensen får vi historien om en mildest talt kaotisk og voldelig skolegang omkring 1900 i Marstal, hvor hovedpersonen mange år efter skoletiden møder den af kammeraterne, der fik flest tæsk af læreren. Kammeraten hævder, at skoletidens erfaringer hjalp ham videre i livet, da han fik hyre på et skib.

Se hele anmeldelsen her

På kanten i Berlin er en sprælsk selvbiografi. Et digert værk på 519 sider, som bringer læseren vidt omkring i forskellige etaper af Lene Tymoshenkos voksenliv. Bogen giver et realistisk indblik i 1990’ernes BZ- miljø i det østlige Berlin. Lene var selv del af det i mange år.

Hendes selvbiografi rammer også en pæl igennem fordommen om, at sexarbejdere nødvendigvis må betragtes som ofre, der skal frelses. Det er de ikke nødvendigvis og Lenes beretninger fra hendes syv år som sexarbejder fortæller en anden side af den sag. En side som sjældent bliver hørt.

Se hele anmeldelsen her

Boganmeldelse på Saxo af Liv Rolf M. den 14. august 2017

På kanten i Berlin” er en gribende selvbiografisk beretning om op- og nedture i 1990’ernes og 2000’ernes Berlin – med alt, hvad der dertil hører af forfatterens erfaringer med BZ’atte huse, prekære ansættelsesforhold, kærlighed uden grænser, swingerklubber og sexarbejde. Fortællingen er kronologisk opbygget og forsynet med datoangivelser – dog med lejlighedsvise flashbacks til traumatiske oplevelser fra et tidligere liv. Markeret som indrykkede afsnit serveres baggrundsviden om DDR, Frankfurter Allee i bydelen Friedrichshain, hvor meget af handlingen udspiller sig, osv. Bagerst i bogen findes desuden en ordliste med de termer og begreber, som dårligt lader sig forklare i teksten, hvis flowet skal opretholdes. Sproget er lettilgængeligt samtidig med, at det er dybt personligt, og trods bogens omfang på 519 sider drønede denne læser lige igennem: Personligt håber jeg, at der kommer en 2’er!

Boganmeldelse på Saxo af Helena J. den 25. juli 2017

Da jeg greb denne bog, havde jeg inden jeg fik set mig om læst de første 100 sider. Så er det en fornøjelse at læse! Bogen indeholder, ud over Lenes egen historie, så fantastiske varme beskrivelser af mennesker og miljøer uden moralske løftede pegefingre, men bare åbent og ærligt. En sjov, sørgelig og tankevækkende fortælling om et liv på, hvad mange vil betegne, kanten. Fantastisk!

Boganmeldelse på Saxo af Inger P. den 7. juli 2017

“På Kanten i Berlin” er en ærlig, provokerende og velfortalt biografi, som giver indsigt i et liv, et sted, en historisk periode, og en række marginaliserede henholdsvis tabuiserede subkulturer. Tilværelsen og miljøerne er beskrevet indefra; hudløst, nådesløst og med et glimt i øjet. Bogen er indsigtsfuld og brutal men har samtidig en fin underklang af følsomhed og styrke.”På Kanten i Berlin” skaber billeder på nethinden. I hænderne på rette instruktør kunne bogen have stort potentiale som filmatisering.

Boganmeldelse på Saxo af Bo J. den 23. juni 2017

På kanten i Berlin. Denne bog kan varmt anbefales. Lene er dansker, men hun flyttede til det tidligere Østberlin lige efter murens fald. Derfor er Lenes bog en spændende fortælling om Berlin under forandring.

Lene er en lille, fnisende balletdanserinde, som gemmer sig i en stor krop. Hun scorer den ene lækre fyr efter den næste, og hun forstår ikke, hvad “de ser i hende”. Først da hun er midt i 30erne, går det op for hende, at hun har en seksuel power, som mænd er helt vilde med og at mange mænd slet ikke er ude efter de tynde modeller som man ser i reklamer. Da hun samtidig er meget glad for sex, starter hun først med at gå i swingerklubber og senere som sexarbejder. Hun fortæller levende og medrivende om de mange mænd hun møder.

Lene er et hjertevarmt og meget rummeligt menneske uden fordomme overfor race eller nationalitet. Og netop det gør bogen interessant og læseværdig. Lene kan fortælle en god historie. Og gode historier, er der hundrevis af i bogen. Sjove, sørgelige og tankevækkende historier om livet blandt fattige, indvandrere og skæve eksistenser i Europa.

Anmeldt af: Bo Jensen, forfatter

Boganmeldelse på Saxo af Kirsten L. den 18. juni 2017

En ligefrem og spændende beretning om et liv på kanten af det almindelige. Man føres ind i mange skæbnefortællinger, med indlevelse og varme. Man inviteres inden for i miljøer, hvor kampen for den daglige overlevelse er dramatisk, rystende, rørende, hjerteskærende og berusende. Lene Tymoshenko har en usædvanlig stor nysgerrighed og rummelighed over for alle mennesker, hvilket bringer hende tæt ind på livet af de personer hun møder. Dette formidler hun videre med en hjertelig humor. Bogen er absolut læseværdig.

Boganmeldelse på Saxo af Jørn L. den 18. juni 2017

Jeg har med stor interesse læst “På kanten i Berlin”. Den er en levnedsbeskrivelse ud over det sædvanlige. Bogen er særdeles velskrevet og læseværdig. Lene Tymoshenko skriver varmt, ærligt og engageret med en overbærende dyb humor om situationer og mennesker .Man bliver revet med og chokeres også ind i mellem undervejs. Efter endt læsning er man blevet adskillige oplevelser rigere, og den optager tankerne længe efter at bogen er lagt på hylden. Kan anbefales på det varmeste.